Allmän information

Här i Öbonäs finns en vägförening som ansvarar för skötsel och underhåll av vägarna och de gemensamma fritidsområdena inom området. Vägföreningen består av alla fastigheter som finns i anslutning till vägarna. Medlemskap i vägföreningen är obligatoriskt för varje fastighet. Avgiften varierar beroende på om man är fast boende eller fritidsboende samt utmed vilken väg fastigheten ligger. Inbetalningskort med kostnad för medlemskapet skickas ut i maj varje år tillsammans med protokoll från årsmötet. Styrelsen för vägföreningen väljs i slutet av mars vid det årsmöte som alla medlemmar inbjuds till. Då det inte finns någon samlingslokal på området hyr vi in oss i någon lokal i närheten.

Medlemmarna sköter tillsammans det underhåll som behöver göras på de allmänna områdena, såsom badet och festplatsen med dansbanan. Listor sätts upp på anslagstavlorna i maj med info om vilken vecka och vilket område man fått på sin lott för gräsklippning och renhållning.

Dessutom samlas vi två gånger per år och städar och röjer upp i dessa områden, oftast är det den sista söndagen före Valborg samt en söndag i september/oktober. Information om detta sätts också upp på anslagstavlorna. Alla boende uppmanas att hjälpa till!

Till Valborg ordnas ofta (när det finns frivilliga) en majbrasa på ängen ner mot badplatsen, men detta anordnas inte av styrelsen utan av enskilda medlemmar. Innan brasan tänds finns lotterier, chokladhjul och ibland även ansiktsmålning för barn.

Varje fastighet är skyldig att ha en parkeringsplats för de egna fordonen på tomten. Varje fastighetsägare ska hålla rent från sly och annan oönskad växtlighet på vägrenen och i diket utanför den egna tomten. Det är också viktigt att se till att träd och buskar inte hänger ut över vägen och att häckar i gathörn inte är för höga. Fastighetsägaren ansvarar själv för att sopa vägen ren från grus på våren då gruset inte längre behövs. Fastighetsägaren ansvarar också för att det finns en brevlåda med rätt namn och adress. Tänk på att det finns många barn och husdjur i området, så kör försiktigt och håll uppsikt!

Rutin för hur vi arbetar med att skydda dina personuppgifter enligt GDPR.
Rutin dataskydd.pdf

Med vänlig hälsning